Wednesday 3 April 2013

Perece sa sirom / Cheese Pretzels



Apsolutno neizostavan deo svake malo svečanije trpeze moje bake su bile tzv. slane cigarete o kojima sam već pisala. Baka ih je pravila i u varijanti sa sirom. Taj mali deo predjela je bio nešto što je ona posebno volela. A najviše je volela da ih pospe kimom. I onda bi pola napravila s kimom, a pola sa susamom jer ostali ukućani nisu baš mirisali kim. Nakon što bismo proždrali ove susamske namenjene nama, prelzili bismo na njene i onda s njih nezadovoljno grebali posip. I to nam je bilo malo nego smo kukali što uopšte stavlja taj kim. Nekako mi se čini da smo njen kulinarski talent uzimali zdravo za gotovo. Verovatno i ljubav. Tek kada smo ostali bez njih, postalo nam je jasno koliko su nam značili. Kao što to u životu obično biva.


Deca rastu, ukusi se menjaju, danas nema tog susama koji bi mogao da mi zameni kim. Obožavam ga i na svu sreću, završila sam u zemlji gde se ovaj začin obilno koristi u pecivima. U svakoj pekari ima ovakvog ili onakvog hleba s kimom, a tek Seelen - štapićasta peciva izdašno posuta kimom i krupnom solju, kao naše slane kifle, ali s hruskavijom koricom! Fantazija. Nije ni čudo da se zovu "duše".

Vrlo dobro se sećam da je baka imala modlu za perece, i to mi se čini istu ovakvu, s mehanizmom za izbacivanje testa. Sve njene rekvizite decenijama nisam videla, ali kada sam u jednoj francuskoj samoposluzi našla ovu modlu sa slike, delovala mi je poznato.




Međutim, problem sa perecama je što se mnogo testa "štetuje" tj. otpada, pa se onda ti ostaci premese, pa ponovo oblikuju, pa i od njih ostane višak itd. U tom smislu su štapići praktičniji i brže gotovi, ali svakako nisu tako lepi. Pogledajte ih samo! U toku pečenja se perece još malo skupe (malčice narastu u visinu, ali po širini se skupe) i stvarno liče na one industrijske. Samo što su ukusnije i lepše.

Ovog puta vam predstavljam i varijantu sa sirom. Pazite samo da kupite što aromatičniji sir. Ne mora čak da bude ni beli sir - mislim da bi izvrsne ispale s jakim aromatičnim tvrdim sirom, možda ovčjim kao što je pekorino.


perece sir


  • 150 g oštrog brašna
  • 150 g sira
  • 50 g putera
  • 1 žumance
  • soli po potrebi i ukusu
  • prepečeni susam ili kim, ili oboje

Izmrvite ili izrendajte sir na sitno pa ga viljuškom gnječite sa žumancetom dok ne dobijete ujednačenu masu. Dodajte hladan puter iseckan na kockice, so i brašno i rukom dobro umesite testo.




Ostavite testo jedan sat u frižideru, umotano u foliju da se ne osuši. Rernu zagrejte na 220 stepeni C. Na pobrašnjenoj površini ga razvaljajte oklagijom da bude oko 3 mm debelo. Secite na trake ("cigarete") ili modlom vadite perece, pa ih ređajte na pleh obložen bakpapirom.

Premažite perece umućenim jajetom i pospite susamom ili kimom. Pecite u vreloj rerni oko deset minuta, dok perece ne dobiju zlatnožutu boju.


perece 5 flickr


Šta sam promenila: Ništa. Koristila sam neki turski beli sir koji nije bio preterano aromatičan, ali se ta sireva nota sasvim lepo osećala.

Nemojte zaboraviti da susam kojim posipate perece prethodno prepečete. Dovoljno je da ga stavite na jaču vatru u šerpici i mešate varjačom dok ne primetite da je počeo da menja boju. Skinite s vatre i nastavite da mešate još par minuta, pa ga odmah prebacite u hladnu posudu jer će u protivnom nastaviti da se peče iako više nije na šporetu.


perece 6 flickr


Obratite pažnju na to da se od ove količine sastojaka ne dobije mnogo pereca, možda dovoljno da se gusto popuni jedan veliki pleh. Ako očekujete više gostiju ili imate veću porodicu, udvostručite količinu.

Presuda: Ne mogu da budem objektivna - ova grickalica ima za mene toliku emotivnu vrednost da moram da je obožavam. Činjenica je da su tople bolje nego hladne. Ali kad se ohlade, onda su danima takve, ništa se ne suše i ne menjaju. Možda je dobra ideja umesiti ih s mašću umesto sa puterom, onda će perece biti mekše kad odstoje.

I bolje su s kimom. Kim ima jači karakter od susama i nije za svakog. Kim je u srcu.






Cheese Pretzels

These cheese pretzels were my grandmothers most loved savoury snack. She would bake them as an appetizer for all family festivities, even Sunday lunches. I have already written about a slightly different variety of the same snack - this time, they're made with cheese.

I leave it to you to choose the kind of cheese you want to put in these pretzels, but make sure that it's a salty, aromatic one. It could be good feta cheese or pecorino. If using hard cheese, make sure to grind it finely.

They're not only pretty and yummy, but really easy to make. Double the ingredients if you want a larger batch.

  • 150 g cheese
  • 150 g coarse flour (you can give it a go with whole grain flour, I bet that would taste amazing)
  • 50 g butter
  • salt to taste
  • 1 egg yolk
  • sesame or caraway seeds

Mash the egg yolk and cheese using a fork, until you get an even mix. Add cold butter cut in cubes, salt and flour. Knead well by hand.

Wrap your dough in plastic foil and leave it in the fridge for one hour. Pre-heat the oven to 220 C / 425 F. Using a rolling pin, roll out your dough on a flour-dusted surface to 3 mm thickness. Cut it in sticks or make pretzels using a tin pretzel form.

Arrange the pretzels on a sheet of greaseproof paper and coat them with beaten egg. Sprinkle with roasted sesame or caraway seeds and bake for about 10 minutes, until they turn golden brown.
They taste best while still warm, but once cooled, they won't dry out for days. Enjoy!

31 comments:

  1. Najlepse grickalice :) Isti recept se koristi i u mojoj porodici za sve prilike... od nenajavljenih gostiju do porodicnih okupljanja. Ponekad ih posipamo sa malo tvrdog sira, a ako ima vremena, prave se dan ranije i stavljaju u onu metalnu kutiju... da malo omekane. :) Ako se polomi, modla moze da se kupi u svakoj bolje snabdevenoj samposluzi, mada je nasa u funkciji 30+ godina :)

    ReplyDelete
  2. Obozavam ovakve slane grickalice! Kolika je ta modla za perece? Čini mi se da moja mama ima plastičnu, ali relativno veliku... Moram isprobati ovo što pre...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nije mnogo velika. Možda 5 cm po dužini. Pozdrav!

      Delete
    2. Jos malo pa godinu dana bez posta...
      :(

      Delete
  3. Mmhm - I want!! but where can you get the Brezenform?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilse, I bought it in France. :(
      But I'm sure you can find it on the internet.

      Delete
  4. OMG, ovo mi je među najdražim slanim "oblizekima"! <3
    Imam kalup i jedva čekam da isprobam recept.:)

    (Maja)

    ReplyDelete
  5. Jao divne su! Spremam si recept! Nemam rezač u obliku pereca, ali mogu biti i cvjetići :D

    ReplyDelete
  6. Poznat mi je ukus ovih "štapića" i nekako nikako ne volim kim ni sada ;)... Prva fotka mi je posebno lepa mada su sve super.

    ReplyDelete
  7. Divno izgledaju! Obozavam perece sa sirom i relativno cesto ih pravim. Do sad ih nisam posipala kimom, samo susamom i "mislim" da ne volim kim. Mozda je vreme da mu pruzim jos jednu sansu. ;)

    Fenomenalni su recepti, super precizni, dobro objasnjeni. Mnogo mi se svidja blog:)

    Pozdrav
    Vanja

    ReplyDelete
  8. oduvek sam volela perece ali sam uvek sa njih skidala kim...svojevremeno se to kupovalo samo u pekarama jer nije bilo ovih modlica a kod kuce su se pravili stapici!

    ReplyDelete
  9. Prije nego sam pročitala tekst, začudila sam se kako su pereci tako prekrasni. Nikad nisam vidjela ove modeliće. Baš zgodno, samo jako peckavo, ja mislim da nikad kraja. Ali savršeno izgledaju!

    ReplyDelete
  10. Those pretzels look amazing! What kind of cheese did you use? Grated? Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! I actually used finely crumbled feta cheese, but you can use grated as well as long as it's got a strong character - pecorino, matured cheddar, comte, even parmesan.

      Delete
  11. Super izgledaju, bilježim za isprobai. I da kod mene doma je borba sa kimom, ali ja se nedam i nadam se da će naučiti što je fino.

    ReplyDelete
  12. Ovo izgleda stvarno super, takodjer ne izgleda komplikovano za napraviti, definitivno cu probati. Hvala na receptu.

    ReplyDelete
  13. Zbog ovog recepta sam narucila istu modlicu na netu i ocekujem dostavku ovih dana pa se odmah bacam na posao :) Hvala :)

    ReplyDelete
  14. Ove perece mi se baš jako sviđaju, izgledaju jako lijepo,a posebno sam se razveselila što je u receptu više sira, a manje masnoće jer sam do sada dosta nailazila na one sa puno više masnoće Ove moraju biti odlične ! Vjerujem da su za tebe posebne, znam kako je to kada te nešto ovakvo i emotivno veže. Bilježim perece za prvu priliku kada ću ih i napraviti, kalupić imam :)

    ReplyDelete
  15. Stigla modlica i tijesto se vec odmara u frizideru. Umjesto putera sam koristila mast i izaslo je dosta prhko, kao za vanilice. Nisam imala pecorino pa sam koristila parmesan. Nadam se da ce biti ok s obzirom da su djeca nestrpljiva da ih isprobaju :) Hvala ti Maxivida!

    ReplyDelete
  16. Evo utisaka...tijesto je bilo previse rastresito zbog masti da sam ga jedva razvukla. Modlica napravljena toliko cheap (made in China) da sam joj malo promijenila oblik pri svakom otisku :)) Perece jedva do usta da prineses koliko se raspadaju mada izgledaju bas kao tvoje. Citaocima bih savjetovala da paze koliko stavljaju soli jer je parmesan dosta slan sam po sebi. Djeca su jedva po jednu perecu pojela, valjda im je ukus bio dosta jak. Ne znam gdje sam pogrijesila ali izgledaju tako lijepo da cu ih, koliko je sjutra, probati sa fetom i puterom i sigurna sam da ce biti super kao i svaki tvoj recept :) Samo mi molim te reci koju fetu preporucujes. Na raspolaganju imam grcku, francusku i bugarsku.

    ReplyDelete
  17. Nije važno odakle je feta (mada kažu da je grčka najbolja), važno je da ima što veći procenat masti, najbolje 60%.

    ReplyDelete
  18. They would complement a glass of bubbly, and they look tasty with the caraway seeds.

    ReplyDelete
  19. Divan post, bake su ostale u nasim srcima...
    Perecu su ispale super, mom sinu se dopadaju, a i ostalima :)
    Hvala
    Pozdrav

    ReplyDelete
  20. come back D... you havent blogged for a whole year now :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah come back, pleaseee...

      Delete
  21. I like your information which is very useful for me. Thanks.

    ReplyDelete
  22. Ovaj recept me podseca na detinjstvo. Moja mama ih je pravila. Hvala na divnom receptu!

    ReplyDelete