Friday 29 March 2013

Uštipci / Quick Beignets



Bližimo se stotom članku na blogu, u isto vreme gotovo da sam iscrpila bakinu svesku s receptima. Za poslednje tri godine isprobala sam svašta novo i podsetila se nekih starih omiljenih kolača koje sam pomalo zaboravila. Bilo je tu svega. I reform torte i palačinki. Međutim, ako postoji jedan kolač koji se u kući moje mame najčešće pravio, onda su to uštipci.

Ako mislite da je to zato što je priprema veoma prosta, varate se. Jeste prosta ako ste izvežbani. A ja nisam. Uvek mi je bilo lakše da napravim palačinke kad se svima jede nešto slatko i brzo nego da se zamajavam s dizanim testom. I tako smo došli do situacije da ono što moja mama pravi vezanih očiju meni predstavlja izazov.




Naime, i ovde se srećemo s problemom koji ima svako ko želi da prži testo a nema fritezu. O tome sam naširoko pisala u članku o krofnama. Ako je ulje prevruće, testo će izgoreti spolja, a biti živo iznutra. Ako je nedovoljno vruće, testo će upiti mnogo više ulja nego što treba i biće premasno. Idealna temperatura za prženje uštipaka je 170° C. Kako da znate kada je masnoća dostigla tu temperaturu? Jednostavno! Uključite se u našu nagradnu igru, i između ostalog, osvojite i kuhinjski termometar koji meri temperature do 200° C. Više o igri pročitajte ovde.
 
  • 300 g mekog brašna
  • 2 kašike šećera
  • 15 g svežeg kvasca
  • kašičica soli
  • 200-250 ml mleka
  • jedno jaje
  • masnoća za prženje

ustipci rukopis


Zagrejte mleko da bude mlako. U njemu istopite kvasac, šećer i kašiku brašna. Pustite da nadođe. U većoj činiji pomešajte so i brašno. Dodajte jaje i nadošlo mleko s kvascem. Umesite testo ili varjačom ili mikserom sa spiralnim nastavcima, dok ne postane glatko. Prekrijte krpom i ostavite četrdesetak minuta na toplom mestu.

U šerpici zagrejte masnoću. Ja za prženje koristim ili biljnu mast ili kokosovo ulje. O prednostima ovih masnoća sam ugušila javnost u već spomenutom članku o krofnama. Naravno, uštipke možete pržiti i na običnom ulju. Čak i na svinjskoj masti!


ustipci3flickr


Treba da bude barem dva prsta ulja da bi uštipci mogli lepo da plivaju u njemu, još bolje tri. Kada ulje dostigne željenu temperaturu, uzmite dve supene kašike i umočite ih u vrelo ulje. Tim kašikama oblikujte uštipke i spuštajte ih u ulje. Pržite dok ne potamne, pa ih okrenite na drugu stranu i pržite dok ne prime ravnomernu boju. Ceo proces ne traje duže od tri minute. Vadite uštipke na kuhinjski ubrus.

Jedite ih dok su još topli s pavlakom i sirom (a tek s kajmakom!) kao slanu varijantu ili sa džemom, nutelom ili prah šećerom kao slatku.

ustipci4flickr


Šta sam promenila: U bakinom receptu piše da se počne od "jedne male kafene šoljice" mleka. U mojoj glavi je zapremina takve šoljice 150 ml. Ako stavite samo 150 ml mleka, umesićete testo koje po konzistenciji liči na testo za hleb. Onda počinje potpuno neprecizno dodavanje, kao i u mnogim njenim receptima. Dok ga mesite, testo za uštipke mora da bude izuzetno meko i lepljivo. To znači da treba sve u svemu da stavite najmanje 200 ml, a još bolje 250 ml mleka. Kada naraste, i kada ga oblikujete kašikama, testo mora da se razvlači kao žvaka.




Još nekoliko reči u vezi s temperaturom masnoće. (Sad znate i kako je nastala divna izreka "Ko o čemu, baba o uštipcima.") Moja ringla ima šest podeoka. Masnoću sam otopila i zagrejala na četvorci. Međutim, čim sam počela da pržim uštipke, ispostavilo se da je to prevruće, jer je termometar odmah skočio na 185° C i uštipku je da potamni bilo dovoljno samo petnaestak sekundi. Odmah sam sklonila šerpicu s vatre i prebacila na trojku. Na trojci je temperatura malo varirala ali je uglavnom bila oko 165°C što je najbliže vrednosti kojoj težimo. Eto to vam je tip što se tiče šporeta, u slučaju da ne pobedite u nagradnoj igri. :)


ustipci8flickr


Presuda: Šta da vam kažem? Mnogi gosti su se vraćali u našu kuću samo da bi im keva ponovo pravila uštipke. Da. I nešto što je tako prosto i te kako ume da obori s nogu. Jedina mana je što moraju da se jedu topli. Ako se ohlade, radovaće im se samo kanta za smeće.

Zaista ih je lako napraviti, o čemu svedoči činjenica da je kompletno testo napravilo moje petogodišnje dete, ja sam samo pržila. Otkad je naučila da razbije jaje, zavladala je svetom, ne može više ništa u kuhinji da se uradi bez nje. Na kraju je pristala čak i da ih proba, pod uslovom da na njih namaže nutelu. Hepi end.


ustipci9flickr

 

Quick Beignets
 
These quick beignets are one of the most popular snacks in the entire Balkans - they're delicious and easy to make, and they can be either savory or sweet, depending on what you choose to top them with.

The dough is a little bit thicker than the usual beignet, but on the positive side, they don't need to be twice kneaded - twice leavened and you form them with a couple of spoons instead of rolling out and cutting out the shapes.

My five-year old made the dough herself and I did the frying.

  • 300 g / 3 cups all-purpose flour
  • 2 Tbsp sugar
  • 15 g fresh yeast
  • 1 ts salt
  • 200 - 250 ml / 3/4 - 1 cup milk
  • 1 egg
  • fat for frying (I recommend coconut oil or shortening)

Dissolve the yeast and sugar in lukewarm milk with one tablespoonful of flour. Leave to prove for about 15 minutes. In a large bowl, mix flour and salt. Add the leavened yeast mixture and an egg, and knead with a wooden spoon or with hand mixer with spiral attachments until you get an even-looking, soft, sticky dough.
 
Cover with a tea towel and leave near a warm place for 40 minutes, to prove.
Melt the shortening in a saucepan or in deep fryer. There should be enough oil for the beignets to float in, at least two fingers. Heat up the fat at moderate heat until it reaches 170°C / 340°F.
Take two tablespoons, dip them in hot oil and use them to scoop dough and form beignets. Fry each beignet until it becomes golden brown, turn it and fry on the other side until the colour becomes even. Take them out onto a paper towel to get rid of excess oil.

Eat with creme fraiche or feta cheese as a savoury snack or with jam, Nutella or icing sugar as a sweet treat, but whichever you may choose, please eat them while they're still warm! Unlike real beignets or donuts, you can't enjoy these little beauties cold.
 

14 comments:

  1. Mislim da ću uskoro spremati svoje prve uštipke. ;)

    ReplyDelete
  2. Pomenuta gospodja sa cijim rukopisom su upoznati svi koji prate tvoj blog, je imala trik koji je primenjivala kada joj pretekne za sutra previse ustipaka, pa da ih ne bi bacila, pravila je preliv kao za baklavu i vrelim prelivala hladne ustipke. Kada se napiju, jeli smo ih kasicicom, kao tatlije...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama, hvala na insajderskom podatku, nisam to znala. :)

      Delete
  3. Divno, divno... sve nesto razmisljam da ih pravim, ali ima tu posla. Mi smo cak i prženice prestali da pravimo, zbog prženja i mirisa po kući, to je miris kojeg ne možeš danima da se rešiš. Mogu ti reći divno izgledaju tvoji uštipci. Ma praviću ih uskoro po tvom receptu.
    Btw, to je baš slatko kako ti mama prati blog, meni moja kad bi ostavila komentar, ja bih se onesvestila od čuda.

    ReplyDelete
  4. Smrad od prženja je gadna stvar, ali veruj mi da ga kod uštipaka skoro i nema. Shvatila sam da je ono što smrdi kod prženica i pohovanog direktni kontakt jaja s uljem, što ovde nije problem (ono jedno jaje u testu se ne računa). Smrad možeš da smanjiš i ako umesto ulja budeš koristila biljnu mast. Pa javi kako su ispali!
    P.S. Moja mama je čudo od žene.

    ReplyDelete
  5. Izbegavam bas zbog smrada przenije.....stipke pravim odokativno/malo sta tako radim/ i uvek su sjajne.
    Sto se tice TATLIJA.....dugo nisam cula ovaj nas pirotski izraz za tulumbe....pozzzzz!!!!

    ReplyDelete
  6. Geneza: Baba Ruza, Menka, Nina, Deja, Una, kuvarice i poslasticarke...

    ReplyDelete
  7. Tatlije se peku u rerni a tulumbe se prze u masnoci...

    ReplyDelete
  8. These look delicious. I wondered when I saw the first photo, what you would serve these with. Usually, beignet are sweet, served with powdered sugar. I love the idea of eating these with cheese or creme fraiche!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Wendy,

      Yes, that's the best thing about these - the dough is neither sweet nor savoury, yet flavourful enough. You can combine them with whatever you prefer!

      Delete
  9. I ja imam problema sa jednostavnim receptima. Divno si se snašla.
    Super mi je mamin komentar.

    ReplyDelete
  10. uštipci- to su moji madeleine kolačići.Baka ih je pekla savršeno:rumeni,lagani,hrskavi.Ja sami ih jela hladne s pekmezom od šljiva.
    Sad ne kuham niti ne jedem ništa prženo u ulju,ali me ovaj recept i slike lijepih uštipaka podsjetiše na djetinjstvo.
    hvala
    jeka

    ReplyDelete
  11. Hvala tebi, Jeko, na divnom komentaru. A u pravu si skroz - najbolji su s pekmezom od šljiva!!

    ReplyDelete